Uppcom

Öppen fiber – Obegränsad Valfrihet. På riktigt.

Ring oss på 0474-476 50

Support

Det är UppCom som ansvarar för utbyggnaden av fibernätet och du har kontakt med oss och våra entreprenörer under hela utbyggnadsfasen.

När din fastighet väl är ansluten sköter du alla kontakter med din valda tjänsteleverantör.

De kommer göra allt för att hjälpa dig om du skulle få problem. Om det är själva infrastrukturen det är fel på så kontaktar de oss på UppCom. I förekommande fall så kommer vi i så fall också att behöva komma ut på plats hos er för att åtgärda felet, om detta krävs så kommer vi att kontakta dig direkt och bestämma en tid och dag.

Aktivera tjänst

När Power- och WAN-lampan på tjänstefördelaren lyser grönt är du uppkopplad mot fibernätet och kan beställa bredband, tv och telefoni.

Öppna webbläsaren på din dator, mobil eller surfplatta.

– Surfa in på openuniverse.se/bestall-tjanster
– Välj stadsnät – UppCom
– Skriv in din adress i sökfältet och välj den operatör som har bäst erbjudande för dina behov.

 Om du inte har internetuppkoppling:

Anslutdatorn till tjänstefördelaren (uttag LAN1) med hjälp av en nätverkskabel. Öppna webbläsaren och beställ enligt ovan.

Felsökning

Om din fiberanslutning inte fungerar som den ska kan detta bero på flera olika saker. Först är det bra att du som kund kontrollerar följande:


1: Att nätverkskablar, router och eventuell annan utrustning du har inkopplad inte är trasig.


2: Starta alltid om routern och tjänstefördelaren innan du ringer och felanmäler. Det brukar räcka med att dra ut


3: Felanmälan ska alltid göras direkt till din tjänsteleverantör, det vill säga den som du har köpt din bredbandsanslutning av.


Efter din felanmälan sker följande:

Tjänsteleverantör åtgärdar fel eller säkerställer att felet inte beror på dem. När det behövs felanmäler de till kommunikationsoperatören.
Hos UppCom är det Open Universe som är kommunikationsoperatör.

Kommunikationsoperatören åtgärdar fel eller säkerställer att felet inte beror på dem.
Om de inte hittar något fel hos sig så felanmäler till nätägare, dvs UppCom, som då åtgärdar fel i nätet.

Det är viktigt att du som kund felanmäler till din tjänsteleverantör. Då bidrar du till snabbare hjälp och felsökningstiden förkortas.

Driftinformation

Du kan också titta på driftinformationen på din tjänsteleverantörs eller Open Universe hemsida för att se om det finns kända störningar i nätet.

Driftinformation hos Open Universe hittar du på https://www.openuniverse.se/driftinfo.